Landi viimistlus

Kui valmistad esimesi lante, siis kindlasti ei soovita ma kulutada suuri summasid viimistlusvahenditele. Eeskätt seetõttu, et mõistlik on harjutada odavate vahenditega ja soetada kvaliteetsed töövahendid hiljem, kui oled veendunud, et antud tegevus sulle üldse meeldib. Oma esimesed landid värvisin ma küünelakkide ja aerosoolidega, lakkisin need suvalise paadilakiga ja kala tõid need vägagi edukalt.

Siinkohal on üks tähtis nüanss, mis tuleb kohe alguses ära mainida: alati kui ostad uue värvi, markeri, liimi, laki vms, siis katseta nende omavahelist sobivust mõne suvalise asja peal rippuvas asendis. Nt võivad lahusti baasil värvid hakata voolama, kui katta need lahusti baasil lakiga. Väga lihtne on suure vaevaga tehtud toorikut ainete omavahelise sobimatuse tõttu ära rikkuda. Seepärast soovitan värvimiseks kasutada akrüüle, vee baasil toodetud värve, üldjuhul siis lakkimisel reaktsiooni ei toimu. Järgnevalt räägin lühidalt vahenditest ja meetoditest, mida ma isiklikult kasutan ja soovitan ka teistele lantide viimistlemisel.

PÜSTOLID JA LISATARVIKUD.

Esimeseks aerograafi püstoliks sobib edukalt paarikümneeurone, eBay’st leiab neid lademetes. Aerograafi eeliseks on kontrollitav pihustatava värvi hulk töö käigus ja tänu väikesele düüsile on võimalik väga detailne töö. Püstol peaks olema dual-action päästikuga, ehk päästiku vajutamisega vabaneb õhuvoog ja päästikut tagasi tõmmates suureneb pihustatava värvi hulk. Soovitan gravitatsiooni toitel püstolit, s.t värvianum asub püstoli peal. Düüsi suurus võiks olla 0,2–0,3 mm. Meil müüakse aerograafe hobi/mudelismi poodides, kunsti- ja kosmeetikatarvete kauplustes (kasutatakse nt kehamaalinguteks), samuti on need leitavad Tööriistamarketist koos lisatarvikutega.

Võimalusel soeta püstolile lisaks veel hooldus- ja puhastuskomplekt ning ideaaljuhul tagavaradüüs ja -nõel. Spetsiaalse puhastuskomplekti puudumisel ajavad asja ära nt alkoholiga immutatud lapid, seebilahus ja apteekides müüdavad proteeside puhastamise harjakesed.

Püstol nõuab muidugi ka kompressorit. Kasutasin alguses tavalist 10 l garaažikompressorit, mis täitis eesmärgi kenasti. Ideaalne on spetsiaalne aerograafi kompressor, kuna need on kompaktsed, vähese müratasemega ja toodavad vähem kondensvett. Kondensvee kinnipüüdmiseks ja püstolile söödetava õhusurve reguleerimiseks peab enne õhuvoolikut olema kondensipüüduriga varustatud pneumaatiline surveregulaator. Õhusurvet peab saama reguleerida, kuna erinevad püstolid (ka düüsi suurus), samuti värvide erinev viskoossus nõuavad erinevat töösurvet. Detailsema töö jaoks on vajalik väiksem õhusurve ning vastupidi. Õhuvoolikuks peaks olema elastne survet taluv voolik, ise kasutan punutud rüüsiga vaakumvoolikut, mida müüakse autovaruosade kauplustes ja Hydroscandis. Pikkust võiks olla vähemalt 2-3 meetrit, et oleks mugav toimetada.

VÄRVID.

Aerograafiga alustades katsetasin Eestist leitavate odavamate lahendustega. Edukalt toimisid erinevad autovärvid, aga nendega tuli tihti ette lakkidega reageerimist. Proovisin erinevaid alküüd- ja uretaanvärve. Päris pikalt kasutasin tavalisi plastiktuutudes müüdavaid akrüülvärve, mis maalimiseks mõeldud. Lahjendasin neid destilleeritud veega ja kurnates läbi suka sai üsna kvaliteetse tulemuse. Miinuseks oli pidev vajadus püstolit töö käigus puhastada, plussiks odav hind ja see, et värvid ei haise. Praeguseks kasutan Createx’i spetsiaalseid aerograafi värve, mis on ühed kvaliteetsemad üldse. Hind on üsna krõbe, aga kvaliteet on ka vastav.

Edasi lugemiseks telli ajakiri Kalale